W dniu 13 grudnia w Warszawie odbyła się konferencja organizowana przez Ośrodek Rozwoju Edukacji pt. „ Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym”. Otwierając konferencję wicedyrektor ORE Panin Bożena Mayer-Gawor powiedziała
–że rozwijanie zamiłowania do zawodu rozpoczyna się już w przedszkolu i jest ważne na każdym etapie życia i edukacji. Dlatego wspieranie uczniów w wyborze kierunku kształcenia jest Naszym obowiązkiem. W swoim wystąpieniu podkreśliła również, jak ważną rolę w kształceniu zawodowym odgrywają pracodawcy.Tylko dobra i zorganizowana współpraca szkół i pracodawców może zapewnić efektywną edukację zawodową. Dobre i trafne kształcenie nie będzie możliwe bez dobrze zorganizowanego doradztwa. Zaakcentowała też konieczność kształcenia praktycznego u pracodawców. Uczestniczyli w niej dyrektorzy szkół, nauczyciele, specjaliści z placówek doskonalenia nauczycieli, doradcy metodyczni i zawodowi, specjaliści z poradni psychologiczno-pedagogicznych, nauczyciele konsultanci, pedagodzy, pracownicy bibliotek pedagogicznych, pracownicy młodzieżowych ośrodków socjoterapii i młodzieżowych ośrodków wychowawczych , psycholodzy.
Prawne i organizacyjne założenia zmian w kształceniu zawodowym, zarówno te obowiązujące od 1 września 2017 r., jak i zaplanowane na kolejne lata reformy, przedstawiła Anna Bąkiewicz – główny specjalista w Departamencie Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN). W uzupełnieniu tego wystąpienia wicedyrektor ORE Bożena Mayer Gawron poinformowała uczestników konferencji o pracach nad rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej dotyczącym nowych podstaw programowych kształcenia w zawodach. Dokument ten wprowadzić ma między innymi nowe oznaczenia kalifikacji w zawodach zgodne z Zintegrowanym Systemem Kwalifikacji. Rozporządzenie to będzie podane konsultacjom społecznym w I półroczu 2018 roku. Wprowadzi ono między innymi nowe oznaczenia kwalifikacji z zawodzie w postaci trzy literowej.
Anna Pregler, specjalista ORE, zapowiedziała projekt rozporządzenia MEN o doradztwie zawodowym, który zostanie skierowany do konsultacji w I kwartale 2018 r. i będzie obowiązywał w szkołach od września 2018 r. Współpraca nad przygotowaniem ostatecznego kształtu projektu rozporządzenia odbywa się w zespole projektu ORE pod nazwą „Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych”, dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego UE. Jego celem jest stworzenie ram efektywnego funkcjonowania doradztwa edukacyjno-zawodowego w systemie oświaty. W ramach projektu przygotowano zestaw przykładowych programów:
• preorientacji zawodowej dla przedszkola;
• orientacji zawodowej dla klas I−III i IV−VI szkoły podstawowej;
• doradztwa zawodowego dla klas VII−VIII szkoły podstawowej, branżowej szkoły, technikum, liceum i szkół policealnych.
Anna Pregler podkreśliła, że podjęcie decyzji zawodowej to nie jest jednorazowy akt. Ucznia należy przygotować do sytuacji życiowej zmiany − nie tylko miejsca pracy, ale także do zmiany zawodu. Wspierając młodzież w dokonywaniu właściwych wyborów, poprawiamy jakość ich życia. Ma to wymierne efekty także dla gospodarki kraju. Nauczyciel i doradca ma zachęcić ucznia do poznania siebie oraz przekonać, jak jest to istotne z punktu widzenia wyboru zawodu.
Omawiając warunki i sposoby realizacji programu, Anna Pregler zaznaczyła, że każdy nauczyciel i doradca może i powinien dostosować go swojego stylu pracy. Wspomniała także o wzorcowych rozwiązaniach organizacyjnych wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, opracowywanego na cały cykl kształcenia. Zapowiedziała opublikowanie przez Ośrodek Rozwoju Edukacji przykładowych programów i e-zasobów po ukazaniu się rozporządzenia o doradztwie edukacyjno-zawodowym.
Programy realizacji doradztwa w klasie siódmej szkoły podstawowej i branżowej szkole I stopnia szczegółowo przedstawiły ich autorki – Beata Grzelak i Radosława Kompowska-Marek.
W dalszej części spotkania Jerzy Bielecki, kierownik Wydziału Doradztwa Edukacyjno-Zawodowego ORE, omówił sposoby wsparcia metodyczno-dydaktycznego osób realizujących doradztwo oraz zasoby portalu www.doradztwo.ore.edu.pl.
Warszawski System Doradztwa Zawodowego, jego założenia i przykłady dobrych praktyk zaprezentowali koordynatorzy sytemu i przedstawiciele szkół, a zintegrowany system kwalifikacji jako narzędzie realizacji polityki uczenia się przez całe życie omówił Piotr Bordzoł z Instytutu Badań Edukacyjnych.
Na zakończenie konferencji zaprezentowano kilka stron internetowych z zakresu doradztwa zawodowego – mogących pomóc w jego organizacji :
• doradztwo zawodowe dla dzieci i młodzieży:
o http://doradztwo.ore.edu.pl – strona Ośrodka Rozwoju Edukacji
o http://dokariery.pl/ – Elektroniczne Centrum Aktywizacji Młodzieży
• doradztwo zawodowe dla doradców zawodowych:
o http://euroguidance.eu/ – europejska strona Sieci Eurodoradztwo
o http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/ – polska strona Sieci Eurodoradztwo (konferencje, szkolenia, publikacje realizowane w ramach projektu Eurodoradztwo Polska)
• doradztwo zawodowe dla dorosłych:
o http://psz.praca.gov.pl/dla-bezrobotnych-i-poszukujacych-pracy/poradnictwo-zawodowe
o http://zielonalinia.gov.pl/ – strona Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia